A BIBLIA TARTALOMJEGYZÉKE

2023.07.18

A Biblia utolsó könyvében - mint minden könyvben - van egy "tartalomjegyzék", amely feleleveníti, és egyben értelmezi is a könyvek könyvének eseményeit, legfőbb mondanivalóit. Ez összegzi is az ÜZENET-et.

A Jelenések könyvében megszólított 7 gyülekezet ( https://abibliamindenkie.hu/uj/REV/2 ) valójában az üdvtörténet hét korszakát jelképezi (tehát nem az egyháztörténet hét korszakát!) Ezt támasztják alá a gyülekezetek nevei, amelyek az egyes üdvtörténeti korszakokra, eseményekre utalnak. Ennek felelnek meg az egyes levelekben szereplő ószövetségi utalások, és Jézus bemutatkozása is minden levélben igazodik az adott korszak jellegzetes eseményeihez.

Miért tartotta szükségesnek a Szent Szellem - a Biblia valódi szerzője, - hogy egy végső összefoglalót adjon számunkra? Ez a hét levél arra ösztönöz bennünket, hogy ne keverjük a régi szövetséget az újjal, ne keverjük a törvényt a kegyelemmel! Jézus a megváltó, Ő az egyedüli út az Atyához, Általa nyerhetjük el a megígért örökséget, és nem a cselekedeteink üdvözítenek bennünket!

Az Apostolok Cselekedetei 15. fejezete ( https://abibliamindenkie.hu/uj/ACT/15 ) beszámol egy sorsdöntő eseményről, amely vízválasztó volt az evangélium hirdetésének első évtizedeiben. Az első keresztények között óriási zavart keltettek azok a judaisták, akik a törvény megtartására buzdították a friss megtérőket. Pál kezdeményezésére összeültek a jeruzsálemi egyház-vezetők, és rövid vita után írásba adták, hogy néhány sarkalatos szabályt eltekintve nem kell a törvényt megtartaniuk a keresztényeknek. Pál második missziós útjára már ezzel az írással a tartsolyában indul el. Kisázsiában hirdeti is az evangéliumot, de meglepő módon egy területre "nem engedi a Szent Szellem" Pált, hanem Európa tájaira vezérli át a missziót. (Ap.csel. 16: 6-7.)

Ha megnézzük a térképet, akkor láthatjuk, hogy az a terület, ahova nem engedte a Szellem Pálékat, éppen az a terület volt, ahol a Jelenések könyvében megszólított hét gyülekezet élt.

Pál erőteljes hirdetője volt Isten kegyelmének, amely Jézus Krisztusban jelent meg. Ezt a hét gyülekezetet tehát Pál nem terelhette vissza a kegyelem evangéliumának talajára. Éppen az volt ezzel a Szent Szellem célja, hogy "útjelzőkké" válhasson ez a hét gyülekezet a számunkra:

1. Efezus - jelentése: kívánatos - Ádám és Éva bűnbeesésére utal ez a név. Éva kívánatosnak látta a jó és rossz tudás fájának a gyümölcsét. (1Móz. 3: 6.) Jézus bemutatkozása: kezében tartja a hét csillagot, vagyis az egész üdvtörténetet. A hét gyertyatartó között jár, vagyis minden Róla szól, Körülötte forog, Ő tud mindenről. Az első emberpár elhagyta Isten szeretetét, az Első Szeretetet. Efezus az egyetlen a hét gyülekezet közül, ahol Pál nemcsak megfordult, de évekig tanított is. Élete végén azonban mégis azt kellett írnia Timóteusnak, hogy az ázsiai gyülekezetek mind elfordultak tőle. (2Tim. 1: 15.) Valóban elhagyták az Első Szeretet üzenetét.

2. Szmirna - jelentése: mirha, kedves, jó illat - Az ősatyák kora. Piciny kezdet a kánaáni népek tengerében. Ebben a korszakban még nincs törvény, viszont a kiválasztottak annak ellenére Istenre bízták magukat, hogy a körülöttük élők teljesen istentelenek voltak, és fizikailag is veszélyeztették Isten népét. Jézus nem is mond erről a gyülekezetről semmi elmarasztalót. Úgy mutatkozik be számukra, mint aki feltámadt, vagyis azoknak, akiket üldöznek, ez a legfőbb vigasztalás. Az utolsó mondat is alátámasztja Isten vigasztalását: "Aki győz, annak nem árt a második halál."

3. Pergamon - jelentése: szövetség, házasság - A törvényadás eseménye, és a pusztai vándorlás kora. Maga a pergamen szó is a lejegyzett törvényt juttatja eszünkbe, hiszen az ókorban erre az állati bőrből készült anyagra írtak. Jézus bemutatkozásában jelzi, hogy nála van a kétélű éles kard, ami szintén a törvényen alapuló ítélet eszköze. Nagy jelentőségű kijelentés, hogy itt van a Sátán trónja; hiszen a Vádló "fegyvere" a bűnös emberrel szemben a törvény betűje. (Antipász jelentése: minden ellenes, Mózes tiltó rendelkezéseinek görög megfelelője) Bálák és Bálám története szintén erre az időszakra utal, akik azon mesterkedtek, hogy a választott nép ne mehessen be az Ígéret Földjére. Utódaik a görög nyelvi környezetben a Nikolaiták. Itt a Nikolaiták tanításáról beszél Jézus, tehát ők valószínűleg tagadták a hit általi megigazulást, és a törvény megcselekvésére buzdították a hívőket, ezáltal lehetetlenné tették a hívek számára, hogy birtokba vegyék Isten ígéreteit:

"Mert a törvény cselekedeteiben bízók átok alatt vannak, amint meg van írva: "Átkozott mindenki, aki nem marad meg abban, amiről meg van írva a törvény könyvében, hogy azt kell cselekedni." (5Móz 27,26) Az pedig nyilvánvaló, hogy törvény által senki sem igazul meg Isten előtt, mert "az igaz ember hitből fog élni". (Hab 2,4) A törvény pedig nem hitből van, hanem "aki cselekszi, az fog élni általa". (3Móz 18,5) Krisztus váltott meg minket a törvény átkától úgy, hogy átokká lett értünk – mert meg van írva: "Átkozott, aki fán függ" –, (5Móz 21,23) azért, hogy Ábrahám áldása Jézus Krisztusban a népeké legyen, és hogy a Lélek ígéretét hit által megkapjuk." (Galata 3: 10-14)

A győztesek számára Jézus a pusztai vándorlás táplálékát, vagyis a mannát ígéri, amely azonban elrejtett manna. Ez arra utal, hogy nem mindenki számára hozzáférhető ez a mennyei táplálék, hanem csak azoknak, akik felismerték Jézust, mint megváltót, megmentőt, akitől származik a megigazultságunk. A választottak a törvény mindenkire érvényes kőtáblái helyett személyes, névre szóló kövecskét is kapnak.

4. Thiatira - jelentése: mindennapos áldozat - A templomi áldozatok korszaka. Jézus bemutatkozásában is az áldozati oltárra emlékeztet bennünket: szeme olyan, mint a tűz lángja, lába pedig hasonló az aranyérchez. A mindennapi áldozatok korszakának legsötétebb alakját idézi fel itt Jézus. Itt is Jézabel "tanítását" ítéli el az Úr. Jézabel valóban bálványimádó volt, és sajnos a férjét, Akháb királyt, valamint egész Izráelt rávette a hamis istenség imádatára, sőt, üldözte azokat, akik Izráel Istenét vallották. De itt az Újszövetségben a "tanítás" nem érhetne célt, ha bálványszobrokat próbálna az emberek elé állítani Jézus helyett. Jézabel tanítása valójában Nábót szőlőjének elvételére utal, amelyhez Jézabel a legmocskosabb eszközhöz folyamodott; hamis tanúk vallomása alapján köveztette meg Nábótot, és elvette a családi örökségét jelentő szőlőjét.  ( https://abibliamindenkie.hu/uj/1KI/21 ) Olyan tanítást jelent ez napjainkban, amikor a már hitben járó keresztényektől próbálják "elvenni" az "örökséget". (Pl.: Rásütik egyesekre a Szent Szellem káromlását, vagy olyan bűnöket citálnak elő, amelyek szerintük az üdvösség elvesztését okozzák, ... stb.) Jézus a törvény átkaival fenyegeti a Jézabelhez hasonló módon tanító és viselkedő "keresztényeket". Jézus a győzteseknek hatalmat ígér a népek fölött.

5. Szárdisz - jelentése: öröm, túlélő, maradék, megújulás - Jézus földi szolgálatának időszaka. Jézus korában a nép vezetői meg voltak győződve arról, hogy pontosan követik az isteni előírásokat, és a törvény megtartóiként tetszelegtek az emberek előtt. Valójában azonban nem ismerték fel, hogy "melyik órában jött el hozzájuk a Messiás, és szellemükben halottak voltak. Akik azonban akkoriban Jézust felismerték, mint Messiást/Krisztust, vele járhattak. Ezek az emberek megújultak, megmenekültek. Jézus ebben a bemutatkozásában kijelenti, hogy nála van Isten hét lelke, és a hét csillag. Isten hét lelke az üdvtörténeti korszakokban különbözőképpen megnyilvánuló Isteni kijelentésre utal. 

6. Filadelfia - jelentése: testvéri szeretet - A megszületett egyház korszaka. Jézus jellemzője itt: a Szent, az Igaz, akinél Dávid kulcsa van. Dávid korszakára utal, aki az ószövetségi környezet ellenére egy újjászületett keresztény hívő előképe. Dávid Isten kiválasztott, szeretett, uralkodásra rendelt gyermeke volt. Jézus itt is felszólít az örökségünk megtartására, vagyis az ígéretek talaján meg kell maradnunk, és nem engedhetünk a tévtanítóknak. A "kísértés órája" erre a küzdelemre utal.

7. Laodicea - jelentése: ítélekző nép, megítélt nép - Névleges kereszténység, akik anyagiasak, önteltek, szellemileg vakok, önigazultak. Jézus a teremtés kezdeteként mutatkozik be számukra, ezzel emlékezteti Őket, hogy minden Általa lett, Ő minden jónak a forrása. Olyan emberekről van szó, akik elfeledkeznek arról, hogy mindent Istentől kaptak. Erre a túlkapásra már a honfoglaló zsidókat is figyelmeztette Isten: "Ne gondold tehát majd magadban: Az én erőm és hatalmas kezem szerezte nekem ezt a gazdagságot!" /5 Móz. 8: 17./  Meg kell maradnunk Jézus kegyelmében, nem lehetünk elbizakodottak, önelégültek!

Ha a hét város elhelyezkedését megfigyeljük, akkor látható, hogy egy útvonalra fel lehet őket fűzni a megszólításuk sorrendjében:

Pergamonban van egy nagy fordulat. Miért itt? Isten a törvényadással elkezdte visszaterelni népét magához, ugyanakkor a Sátán itt bújik bele a vallásosság köntösébe. Mindeddig külső fenyegetést jelentett, de innentől belülről "bomlasztja" Isten népét. Az "úticél" Filadelfia, (amely a kiindulóponttal kb. azonos szélességi körön helyezkedik el) de Laodicea arra figyelmeztet bennünket, hogy túl lehet lőni a célon!

Az a benyomásom ez alapján, hogy Jézus meg akar kímélni bennünket a felesleges kerülőutaktól. Ha emberi mivoltunk, bűnös természetünk miatt el kellett indulnunk Efezusból, akkor menjünk egyenesen Filadelfiába! Minek kerülnénk Pergamon felé?

© 2022 Isten gyermekei
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el