ELSŐ JEL - új frigy, új szövetség
2022.07.30

Azt már sokan pedzegették, hogy a kánai menyegző, ahol Jézus először tett csodát, igazából annak az új szövetségnek a jelképe, amelyet Jézus kereszthalála, és feltámadása által Isten köt az emberiséggel.
A János evangéliumában lejegyzett történet végén az író apostol hangsúlyozza, hogy a víz borrá változtatásának csodája volt az első messiási jel, amely által tanítványai hittek Jézusban. Második jelként a kapernaumi királyi tisztviselő gyermekének meggyógyítása van megjelölve. A két esemény közötti történeteket, ha megvizsgáljuk, kiderül, hogy azok mind az első jelhez tartoznak, vagyis a menyegző, az új szövetség "kellékeit" mutatják be:
- Víz borrá változtatása Kánában (Ján. 2: 1-12.) - Jézus, a vőlegény, biztosítja az ünnepség borát, a vendégek ellátását. Ő adja meg számunkra az örömöt, az ünneplés megalapozását. (Érdemes felfigyelni Jézus szavaira: "nem jött el még az én időm", hiszen az új szövetség vére majd a keresztfán lesz kiontva. A "menyegző bora" majd ott nyeri el végleges értelmét.)
- Jézus megtisztítja a templomot (Ján. 2: 13-25.) - A menyegzői előkészülethez tartozik a menyegzői helyszín felkészítése, megtisztítása is. A pénzváltók és árusok kiűzése a jeruzsálemi templomból jelképezi az atyai ház "kitakarítását", és az ünnepségre való feldíszítését. Egyúttal a vőlegény határozottsága és bátor fellépése is reflektorfénybe kerül itt.
- Nikodémus Jézusnál (Ján. 3: 1-21.) - A vőlegény megegyezik a menyasszony édesapjával a menyasszony "megváltási áráról", egyfajta "menyasszonypénzről", ez egyben a lánykérés is. Korabeli szokás szerint a vőlegény családja menyasszonypénzt fizetett a menyasszony apjának. Korábban írtam már arról, hogy Nikodémus éjszakai látogatása Jézusnál tulajdonképpen Jákób éjszakai tusakodásának a megfelelője. ( https://istengyermekei.webnode.hu/l/nikodemus-jezusnal-jakob-tusakodasa/ ) Nem véletlen, hogy Jézus neki beszél először a keresztáldozatáról, és arról, hogy Isten mennyire szereti a világot. Lásd: Ján. 3: 16.
- Keresztelő János öröme (Ján. 3: 22-36.) - Keresztelő János a vőlegény barátjaként jelenik itt meg, aki örül barátja házasságának: "akié a menyasszony, az a vőlegény, a vőlegény barátja pedig, aki ott áll, és hallja őt, ujjongva örül a vőlegény hangjának: ez az örömöm lett teljessé." - mondja János félreérthetetlenül.
- Samáriai asszony Jákób kútjánál (Ján. 4: 1-42.) - A menyasszony bemutatása ez a történet. Korábban már írtam erről a történetről, miszerint itt valójában Jákób egyetlen lányának, Dinának a helyreállításáról van szó. ( https://istengyermekei.webnode.hu/l/samariai-asszony-jakob-kutjanal-dina-helyreallitasa/ ) Ez magyarázza meg, hogy miért a Jákóbnak megfeleltetett Nikodémus az, akivel a vőlegény "tárgyal" a menyasszony értékéről.